CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

21 June 2010

Umat Islam Harus Berhati-hati Memilih Makanan

Sekarang ni dah terlampau banyak sangat jenama dan jenis makanan. Isi kandungannya pun kita terlalu banyak sampai ada sesetengah itu kita sendiri tidak tahu. Saya ada mendapat 1 list code nombor pada pek makanan untuk mengetahui samada makanan itu ada gelatin babi atau tidak .
Terdapat empat jenis E-Kod yang boleh dikatakan konfem tak halal:

E441 - Gelatin - Diperbuat dari tulang/lain2 binatang ternakan (lembu) atau khinzir.

E542 - Edible Bone Phosphate - Diperbuat dari tulang binatang

E120 - Cochineal - Perwarna merah, diambil dari serangga betina

E904 - Shellac - Resin dari serangga

Keempat-empat di atas dinyatakan konfem tak halal kerana bahan-bahan tersebut tidak ada substitute/pengganti berasaskan tumbuhan. Justeru, ia bergantung kepada pembuat bahan2 di atas, sama ada haiwan yang digunakan disembelih mengikut syarak atau tidak.

Adapun bagi E120 dan E904, dalam mazhab syafii serangga adalah halal. Mazhab hambali (kalau tak silap), mengharamkan serangga.Jadi pandai-pandai la kaji dan ittiba' ye.

Adapun bagi bahan-bahan lain, ianya termasuk sama ada halal (berasaskan tumbuhan), atau masbuh (syubhah) kerana ia boleh berasaskan haiwan, atau boleh berasaskan tumbuhan.

So kalau ada E yang masbuh tapi ada logo JAKIM, maka tahu la yang JAKIM dah siasat E tu dan tahu yang ianya berasal dari tumbuhan. Jadi gunakanlah tanpa was-was.

Ada pendapat kontemporari, menggunakan konsep istihala mengatakan tiada lagi keperluan ke atas kod E ini. Pendapat ini berhujah dengan mengatakan bahawa walaupun bahan tersebut berasal dari khinzir, ia telah diproses dan telah berubah struktur kimianya. Justeru itu, terpulang pada anda sekiranya hendak mengikuti pendapat ini, namun pastikan anda mempunyai kefahaman mengenainya serta merujuk kepada mereka yang ahli. Saya menyebutnya cuma sekadar kita tahu, agar kita tidak terlalu rigid dan syadid dalam mempertahankan pendapat masing-masing, sedangkan isu ini juga termasuk dalam khilafiyyah.

MyEm0.Com
Sumber dipetik daripada : i Luv Islam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow